Wednesday, May 11, 2011

Pertemuan yang Indah

Salam ceria buat semua

Satu 'discovery' membuat aku gembira campur sedih dan terharu. Ketika mengemas bilik yang sentiasa kurang kemas aku terpandang beberapa foto album lama. Teragak pula hatiku untuk membuka album lama itu yang penuh dengan gambar masa aku ketika muda dahulu. Aku terpandang gambarku bersama seorang rakan . Di pejabat kami sangat rapat dan selalulah keluar outing bersama dengan kawan yang lain- pergi minum-minum, tenguk wayang dan shopping. Enjoy sangat. Maklumlah zaman muda. Tetapi selepas berkahwin kami jarang berjumpa kerana dia mengikuti suaminya bertugas di luar negara. Bila pulang bercuti dia tak lupa menghubungi aku dan bercerita tentang kehidupannya dan anak-anaknya. Namun usianya tidak panjang. Ketika menetap di Hong Kong kerana suaminya bertugas di sana dia telah kembali ke Rahmatullah. Aku dan rakan-rakan yang lain amat terkejut dan sedih dengan berita kematiannya. Aku dan rakan-rakan yang lain berada di airport menanti ketibaan jenazahnya. Aku telah kehilangan seorang kawan . Kawan yang sama-sama ketawa, berduka dan berkongsi masalah. Semoga Allah mencucuri rahmat ke atas rohnya.

Kelmarin ketika melayari internet (facebook) tanpa diduga terpapar gambar kawanku itu. Mula-mula aku ragu-ragu. Tetapi setelah ku amati betul-betul memang sah itu gambar kawanku yang baru saja ku tatap gambarnya dialbum lamaku. Subhanallah. Segala pujian-pujian untukNYA. Aku menghubungi nama yang tertera bersama gambar itu.Aku ingin kepastian. Rupanya aku berhubung dengan anak kawanku itu. Gembiranya hatiku tidak terkira. Kini aku menyambung semula hubungan silaturahim dengan kawanku melalu anaknya. Aku berharap persahabatan ini akan kekal ke akhir hayatku. Aku nukilkan suara hatiku buat mu .

Gerakmu lincah, Kata-katamu indah
Senyumanmu? Aduh! Membuat jejaka gelabah.
Kita sama-sama ketawa
Kita sama-sama gembira.
Melalui hari-hari yang indah.

Kini kau tiada lagi bersama
Hanya kenangan lalu mengusik jiwa
Tanpa diduga tanpa direncana
Aku menemui anakmu
Kini persahabatan kita terjalin semula

1 comment:

  1. Thank you so much for the lovely entry.. I felt like crying but since I'm in the library, I decided not to. I'm glad that I found you on facebook.. I've never stopped thinking about mama eventhough it has been quite awhile now. She passed away when I was 12. I was young during the time.. I still needed my mum.. and of course even now. But I can't say anything.. God loves her more. It's hard to describe how I feel within but I will always remember her.. pray for her.. and love her.. and I can't wait to meet her when it's my turn to leave the world. InshaAllah.. :)

    ReplyDelete