Monday, May 9, 2011

Hari Yang Panas

Di hujung minggu ramai yang menghabiskan masa di luar rumah. Keadaan cuaca yang panas membuat kita semua tidak selesa berada di rumah. Kalau ada aircon pun sejuknya kurang terasa. Jadi ramailah yang ke pusat beli belah atau public pool untuk mengelakkan bahang panas di rumah. Tapi aku suka panas walaupun peluhku meleleh-meleleh. Memang sejak dulu lagi aku tak suka sejuk. Bila keluar peluh badan rasa segar. Satu lagi sebab aku suka panas pakaian yang dibasuh cepat kering, rumput di halaman pun lambat panjang. Aku tak kisah pokok bunga cepat layu sebab rumah aku tak ada pokok bunga. Tangan aku panas. Bila tanam bunga, bunga mesti mati. Tapi alhamdullillah pokok limau kasturi aku masih lagi hidup subur. Tak sabar nak tunggu ia berbuah. Aku tak lupa siram hari-hari. Aku tak mahu ia mati kekurangan air.

Yang buat akau risau musim panas ni ialah bila hujan di sebelah petang. Hujan dan kilat petir amat menggerunkan aku. Walau apa pun kita seharusnya bersyukur kerana Tuhan masih melindungi kita dari segala bencana alam. Jadi panas atau sejuk kita tak usah komplenlah. Bak kata seniwati Saadiah dalam filem Musang Berjanggut, "jangan takut pada panas."

Setakat ini dulu. Esuk kita cerita lagi.

No comments:

Post a Comment