Tuesday, May 10, 2011

Hari yang Ceria

Salam untuk semua

Adakah anda ceria hari ini? Kalau tidak, cuba-cubalah ceriakan diri anda supaya hari ini menjadi lebih baik dari semalam..

Sebut pasal ceria saya ada cerita yang saya nak kongsi

Cerita 1

Alkisah beberapa tahun lalu aku dalam perjalanan ke tempat kerja melalui Batu Tiga, Shah Alam.Pagi itu I'm not in a good mood. Terlalu banyak masalah di tempat kerja dalam kepala aku. Aku agak stres Aku kira kebanyakan pekerja di tempat aku bekerja mengalami perasaan yang sama sebab tempat tu dah jadi 'madhouse'. Kami semua dah tak ceria. Sampai di Tol Batu Tiga kerana tak pakai Smart-tag atau Touch And Go aku pun masuk ke lorong Bayar Tunai. Seperti biasa aku menghulurkan jumlah wang untuk tol. Ketika menunggu palang dinaikkan kepala aku ni fikir macam-macam masalah tentang kerja kat ofis. Tiba-tiba aku tersentak apabila kerani tol ( lelaki)menegur aku dengan sopan "Terima kasih puan. Somoga Allah memberkati Puan." Aduh! Tersentuhnya hati aku. Selama ini tak pernah kerani tol bercakap dengan aku walaupun perkataan'terima kasih.'Dipendekkan cerita hari itu aku jadi seorang yang ceria. Aku bersemangat menjalankan tugas aku walaupun banyak masalah. Segala tugas dapat aku tangani dengan mudah. Semuanya hanya kerana seorang insan yang tahu bagaimana untuk menjaga pelanggannya dengan baik. Sejak hari itu apabila dia on duty saya sering mendapat sapaan mesra darinya. Saya sentiasa doakan agar Allah murahkan rezekinya.

Cerita 2

Suatu padi di hujung minggu saya naik LRT ke Wangsa Maju. Hari itu saya perlu menduduki ujian bagi satu kursus yang saya hadiri. Hari itu saya sedikit tertekan sebab dah lama tak duduki ujian( so don't take life so seriously).Sudah tentu saya nak buat yang terbaik. Kalau gagal malu jugalah rasanya. Jadi sepanjang perjalanan aku pun bacalah nota-nota ringkas yang telah aku sediakan untuk mengulangkaji. Tekun sungguh aku mengulangkaji hingga tak sedar seoang gadis India duduk sebelah ku. Ketika tren berhenti di KLCC sebelum gadis ini turun dia berkata pada aku, " Good luck in your exam". Rupa-rupanya selama dia di sebelah ku dia memerhatikan aku. Aku tersentak. Aku sempat melemparkan senyum dan mengucapkan terima kasih. Dalam hati aku berkata, " Whoever you are thank you so much. You make my day." Aku ambil ujian dengan perasaan ceria dan bersemangat. Alhamdillilah, aku lulus ujian dengan cemerlang.
Hidup konsep 1Malaysia.

The moral of these two stories? Fikir-fikir sendirilah, ya. Jumpa lagi di lain kali, Insyaallah.

No comments:

Post a Comment