Friday, May 20, 2011

Selamat pagi Cikgu

Salam untuk semua.

Sambutan Hari Guru baru saja berlalu. Aku rasa para gurulah golongan yang paling bertuah dan istimewa. Apabila mereka tidak lagi mengajar atau pun telah bersara mereka tetap di panggil Cikgu. Tinggi sungguh penghormatan yang diberi kepada profesion guru ini.. Semasa aku di sekolah dahulu aku ada ramai guru. Diantaranya ada yang garang, ada yang lembut, ada yang kelakar, ada yang macam model (tiap-tiap hari memperagakan bajunya yang berbagai fesyen). Namun aku amat hormatkan mereka. Kerana merekalah aku berilmu dan menjadi orang yang pandai (walaupun aku tak pernah dapat nombor satu dalam kelas). Terima kasih Cikgu. Setelah tamat persekolahan aku tidak pernah lagi berjumpa dengan guru-guruku. Namun jasa mereka tetap aku kenang. Tetapi bertahun-tahun kemudian setelah aku bekerja tanpa di duga aku bertemu dengan salah seorang guruku. Ketika itu aku menghadiri kursus "Kaunseling Di tempat Kerja" disalah sebuah hotel di Kuala LUmpur. Salah seorang peserta kursus itu adalah guruku. Masa itu dia tidak mengajar lagi tetapi bertugas di Jabatan Pelajaran. Aku seronok dapat berjumpa semula dengan bekas guruku. Aku tetap memanggilnya Cikgu walaupun dia bukan seorang guru lagi. Selang beberapa tahun kemudian aku jumpa dia lagi. Kali ini di satu majlis perkahwinan anak sahabat ku dan dia adalah rakan sahabatku yang juga bekas guru. Aku bersalaman dengannya dan aku tetap memanggilnya Cikgu. Salam buat Cikgu. Semoga Cikgu bahagia selalu.

No comments:

Post a Comment