Tuesday, May 17, 2011

Belajarlah menghargai

Salam untuk semua. Hari ni hari cuti am. Kepada yang bekerja aku ucapkan selamat bercuti. Dah beberapa hari tak cerita sebab masalah teknikal, halaman blogger tak boleh diekses. Ni nak sambung balik cerita. Sudi-sudilah baca.

Dua hari sudah aku terbaca di akhbar luahan hati keluarga Allahyarham Pendita Za'ba. Akhbar melaporkan bahawa waris kecewa khazanah tinggalan pendeta tidak dihargai.Aku tak tahulah samada generasi sekarang kenal akan pendita Za'ba tetapi aku kenallah (bulan secara peribadi) melalui tulisannya. Masa zaman persekolahan dulu sering jugalah tenguk buku-buku tulisan beliau. Aku kira generasi kami ketika itu amat bangga dengan Pendita Za'ba.

Aku tidak mahu komen apa yang diluahkan oleh waris beliau dalam akhbar kerana tidak tahu apa sebenar yang terjadi. Tetapi aku nak sentuh sikit tentang sikap orang kita (tidak semua) yang agak sukar untuk memberi penghargaan kepada sesaorang atau pertubuhan atau organisasi yang telah banyak menabur bakti atau memberi sumbangan untuk ke arah kebaikan masyarakat atau negara. Berbeza dengan masyarakat barat. Mereka amat appreciative, mudah menghargai (samada ikhlas atau tidak itu lain cerita). Tetapi kita di sini nak ucapkan kata terima kasih pun susah seolah-olah mulut digam dengan superglue. Itu belum lagi bab memberi senyuman. Kedekut sangat dengan senyuman padahal memberi senyuman itu adalah ibadah.
Tentang hal menghargai ini aku ada dua cerita:

Cerita 1
Alkisah ada seorang insan (telah pun kembali ke Rahmatullah) telah membeli sebuah rumah teres dan beliau mendermakan rumah ini kepada satu pertubuhan untuk dimanfaatkan. Pembelian ini tidak diketahui oleh ahli keluarga Allahyarham sehinggalah kematiannya.Dia telah mewasiatkan supaya pembelian dan sumbangannya itu tidak diberitahu kepada sesiapa pun selagi dia masih hidup. Selepas kematiannya anaknya berusaha mencari rumah tersebut dan didapati rumah itu tidak diurus dengan baik walaupun ada penghuni (penyewa). Anak ini menghubungi pihak yang berkenaan (badan yang menerima /memiliki rumah itu sekadar ingin tahu bagaimana pengurusan terhadap harta memberian ayahnya itu. Sekiranya ada pendapatan yang diperolehi daripada harta itu bagaimana ianya diuruskan dan dimanfaatkan.Nyata dari maklumat yang diperolehi terdapat pengabaian dalam pengurusan rumah itu. Keluarga Allahyarham amat sedih seolah-olah sumbangan Allahyarham tidak dihargai. Tetapi mereka tidak boleh berbuat apa-apa kerana rumah itu telah didermakan dan hak milik adalah badan berkenaan.

Cerita 2

Ini cerita tentang sebuah masjid. Masjid ini banyak menerima sumbangan daripada ahli kariah dan dermawan selain daripada kutipan dari orang ramai setiap solat Jumaat. Dari sumbangan inilah pengurusan masjid dapat menyelenggara masjid untuk keselesaan jemaah. Di kalangan penyumbang terdapat beberapa penyumbang yang menyumbang setiap tahun kepada masjid ini. Pada suatu mesyuarat AJK Masjid, salah seorang AJK telah mencadangkan supaya diadakan majlis minum petang dan dijemput dermawan-dermawan yang telah memberi sumbangan sebagai menghargai sumbangan mereka. Tetapi cadangan ini tidak dipersetuju kerana alasan mereka yang menderma bukan masjid yang minta. Aduh! Sedihnya. Memanglah setiap orang yang memberi sumbangan tidak meminta balasan atau pun dihargai tetapi yang menerima sumbangan perlulah tahu bagaimana hendak menghargai pemberian. Agaknya masing-masing dah lupa peribahasa "Orang berbudi kita berbahasa." Kepada anak-anak ku diharap jangan sesekali lupa akan peribahasa ini. Belajarlah menghargai.

1 comment:

  1. Sesetengah orang memberi sampai tengan sebelah pun tak tahu. Itulah namanya ikhlas. Pahalanya Allah yang berikan, Jannah sebagai ganjaran. Bukan harapan pemberi untuk mendapat pengiktirafan manusia. In the case of the AJK masjid, maybe a small plaque or letter of appreciation will suffice if there are too much resistance from the old farts.

    ReplyDelete